Waarde cultuursector nog nooit zo sterk gevoeld

Bron: persbericht Cultuursector Merkenonderzoek Nederland 2020

Juist in deze tijd waarin een bezoek aan een museum of theater even niet kan, missen we onze cultuurhuizen het meest. Vooral de drie grote muziektempels in Amsterdam Zuidoost worden node gemist. Maar naast de Ziggo Dome, Johan Cruijff ArenA en AFAS Live, geldt dit ook voor de Rotterdamse Ahoy en het Utrechtse TivoliVredenburg. Dit blijkt uit de 8e nationale editie van het Cultuursector-Merkenonderzoekvan Hendrik Beerda Brand Consultancy. Buiten de Randstad kunnen we niet wachten om het Openluchtmuseum in Gelderland weer te bezoeken.

Podia die we het liefst zo snel mogelijk weer open zien (gemiddelde Nederlander 18+ jaar)

  1. Ziggo Dome
  2. Rotterdam Ahoy
  3. Johan Cruijff ArenA
  4. AFAS Live
  5. TivoliVredenburg
  6. Het Concertgebouw
  7. Paradiso
  8. GelreDome
  9. Koninklijk Theater Carré
  10. AFAS Circustheater

Openluchtmuseum voor Gelderlander even belangrijk als het Van Gogh voor Noord-Hollander
Dat de passie voor cultuur zich zeker niet beperkt tot de Randstedelijke organisaties laten de onderzoeksresultaten ook zien. Zo is het draagvlak onder de Gelderse bevolking voor het Openluchtmuseum in Arnhem net zo sterk als dat van het Van Gogh Museum onder Noord-Hollanders. En Groningers houden net zo veel van De Oosterpoort als Zuid-Hollanders van Ahoy.

Favoriete podia, musea en monumenten per provincie (gemiddelde provinciebewoner 18+)

  • Drenthe: Kamp Westerbork, Openluchtmuseum Ellert en Brammert, Drents Museum
  • Flevoland: Aviodrome, Batavialand, Museum Schokland
  • Friesland: De Harmonie, De Lawei, Fries Museum
  • Gelderland: Nederlands Openluchtmuseum, Kröller-Müller Museum, Paleis Het Loo
  • Groningen: Martinitoren, MartiniPlaza, Groninger Museum
  • Limburg: MECC Maastricht, Kasteel Hoensbroek, Bonnefantenmuseum
  • Noord-Brabant: 013, Nationaal Monument Kamp Vught, Oorlogsmuseum Overloon
  • Noord-Holland: Anne Frank Huis, Rijksmuseum, Carré
  • Overijssel: Museum de Fundatie, Rijksmuseum Twenthe, Theaterhotel Almelo
  • Utrecht: Het Spoorwegmuseum, Domtoren, TivoliVredenburg
  • Zeeland: Deltapark Neeltje Jans, Watersnoodmuseum, Stoomtrein Goes-Borsele
  • Zuid-Holland: Rotterdam Ahoy, Luxor Theater Rotterdam, Naturalis

Kleinste musea en podia hebben een extreem loyale achterban
Dat ook de kleine cultuurhuizen een grote maatschappelijke waarde hebben, wordt ook duidelijk met onderzoekscijfers. Gemiddeld geeft het cultuurpubliek aan het bezochte museum of podium het rapportcijfer 8,4. Bij de kleinere cultuurhuizen ligt deze beoordeling vaak zelfs nog iets hoger, dankzij de speciale band die de bezoekers ermee hebben en de intieme sfeer. Het herhaalbezoek ligt bij deze organisaties dan ook op een bijzonder hoog niveau.

Onderzoek onder 3.450 respondenten
Het Cultuursector Merkenonderzoek is in 2006 met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld. Voor het onderzoek van 2020 zijn 3.450 respondenten in twee fasen ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van alle organisaties en professionals in de Nederlandse cultuursector onderzocht. Daarna is voor de 150 bekendste namen in detail navraag gedaan naar hun geholpen bekendheid, waardering, binding, merkpersoonlijkheid, merkprestatie, bezoek(intentie) en groeipotentie. Elk merk is op 40 factoren onderzocht.

Cultuursector Merkenonderzoek in de pers

Telegraaf, Flinke deuk in imago Marco Borsato, 21 juli 2020

Boekmanstichting, Het is bij musea veiliger dan in de supermarkt, 14 mei 2020

Boekmanstichting, Cultuur doet ertoe, óók economisch, 23 april 2020

Frank.news, Waarom musea aan hun marketing moeten werken, 21 november 2018

MarketingTribune, Festival en klasiek concert zijn statussymbool, 22 mei 2018

De Ondernemer, BN'ers als merk, dit kun je van ze leren, 21 februari 2018

De Wereld Draait Door, André van Duin is het sterkste merk, 21 februari 2018

RTL Nieuws, André van Duin is het sterkste merk, 19 februari 2018

NOS Jeugdjournaal, Kinderen houden van muziek van hun ouders, 3 mei 2017

Nederlands Dagblad, Papa heeft weinig interesse in cultuuruitje, 23 maart 2017

Omroep Gelderland, Gelderlanders ontevreden over cultuuraanbod, 17 maart 2015

Omroep Flevoland, Flevolanders kritisch over cultuuraanbod, 17 maart 2015

Nederlands Dagblad, André van Duin is Nederlands populairste artiest, 11 maart 2014

Omroep Zeeland, Cultuurimago beïnvloed door Bløf en Racoon, 13 september 2013

Nederlands Dagblad, Cultuurtrots vooral bij Noord-Hollanders, 11 september 2013

Adformatie, Herman Finkers sterkste culturele merk, 22 februari 2008

Adformatie, Marco Borasato sterkste culturele merk, 18 september 2006