Merkonderzoek: Steden & Streken

Amsterdamse trots op eigen stad brokkelt af

Bron: persbericht Steden & Streken Merkenonderzoek 2019

De trots op de eigen stad brokkelt snel af onder Amsterdammers. De opgewekte sfeer die zo kenmerkend was voor de hoofdstad verdwijnt zienderogen volgens de inwoners. Tussen de toeristenstroom is het niet meer fijn wonen en winkelen. Inmiddels zijn Rotterdammers trotser op hun stad dan Amsterdammers. Dit blijkt uit het Steden-en-Streken-Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy dat tweejaarlijks de reputatie van de 100 grootste gemeenten meet. Het onderzoek is in 2011 met de Universiteit Utrecht ontwikkeld. Voor de editie van 2019 zijn bijna 16.000 mensen ondervraagd.

Uit de onderzoeksgegevens uit de periode 2011-2019 blijkt duidelijk dat de Amsterdammer de drukte en prijsstijgingen zat begint te worden. De grachten en het culturele leven krijgen nog steeds een hoog rapportcijfer, maar de huisjesmelkers en toeristen verpesten de sfeer. Merkadviseur Hendrik Beerda hierover: ‘Terwijl Amsterdammers het winkelaanbod in 2011 nog het hoogst waardeerden van alle steden, is de stad op winkelgebied nu naar de middenmoot afgegleden. De Amsterdammers zijn alle Nutella-winkels voor toeristen duidelijk zat.’

Rotterdammers wél blij met het woningaanbod
Rotterdammers zijn vooral trotser dan Amsterdammers op de continue vernieuwing in hun stad en op het evenementenaanbod, toont het onderzoek aan. Ook is men in Rotterdam veel tevredener over het woningaanbod. Amsterdammers blijven echter enthousiaster over de stedelijke architectuur en het theater- en museumaanbod.

Hagenaars en Hagenezen klagen het meest over elkaar
Van de vier grote steden staat alleen Utrecht in de top 10 van populairste steden onder eigen bewoners. ‘In de iets kleinere steden voelen mensen zich meer op hun gemak en hebben ze een sterkere band met hun medebewoners’ verklaart adviseur Beerda. ’Van de grote steden geven inwoners van Den Haag hun stadsgenoten steevast het laagste rapportcijfer.’

Bosschenaren vinden hun stad de sympathiekste
Van de Nederlandse steden met meer dan 100.000 inwoners zijn ’s-Hertogenbosch en Maastricht het populairst onder de eigen bevolking. ‘De inwoners van deze twee zuidelijke steden hebben de meeste waardering voor hun stad en voelen er ook de sterkste binding mee. Bosschenaren vinden hun stad de sympathiekste van Nederland. En Maastricht krijgt van de eigen bevolking de hoogste scores wat betreft sfeer, horeca- en winkelaanbod.’, aldus Hendrik Beerda.

Groningers zijn meest blij met zichzelf
De stad Groningen staat op plaats drie als het gaat om trots en sfeerbeleving onder de bevolking. Maar Groningers zijn vooral blij met hun mede stadsbewoners. Beerda: ‘Hoewel Noordelingen steevast als nuchter en ietwat kil worden betiteld, is opmerkelijk genoeg het gevoel voor de medemens juist het sterkst in de meest noordelijke stad van het land.’

Gemeenten met sterkste reputatie onder eigen inwoners

  1. 's-Hertogenbosch
  2. Maastricht
  3. Groningen
  4. Zwolle
  5. Delft
  6. Nijmegen
  7. Haarlem
  8. Breda
  9. Utrecht
  10. Apeldoorn
  11. Rotterdam
  12. Amersfoort
  13. Amsterdam
  14. Leeuwarden
  15. Leiden
  16. Westland
  17. Den Haag
  18. Tilburg
  19. Arnhem
  20. Emmen

Hoogst scorende imagokenmerken van de 3 favoriete steden volgens eigen inwoners
’s-Hertogenbosch

  1. Sympathieke stad
  2. Zachtmoedige sfeer
  3. Goed museumaanbod

Maastricht

  1. Mooie architectuur
  2. Internationale allure
  3. Aantrekkelijke vakantiestad

Groningen

  1. Veilige stad
  2. Prettige bewoners
  3. Prettige sfeer

Onderzoek onder 15.900 volwassen Nederlanders
Het Steden & Streken Merkenonderzoek is in 2011 met de Universiteit Utrecht ontwikkeld. Het onderzoek meet tweejaarlijks de reputatie van de 100 grootste gemeenten en van alle streken en provincies. Voor het onderzoek van 2019 zijn 15.900 volwassenen ondervraagd. De 43 factoren waarop de 100 grootste gemeenten, de 100 bekendste streken en alle provincies worden gemonitord zijn: merkkracht (bestaande uit geholpen bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (21 factoren), bezoek, bezoekintentie en groeiverwachting. Onder de inwoners van de 30 grootste gemeenten en van alle provincies wordt op 13 aanvullende reputatiefactoren navraag gedaan naar het woonplezier

Steden & Streken Merkenonderzoek in de pers

Brabants Dagblad, Bosschenaren zijn het meest trots op hun eigen stad, 26 november 2019

MarketingTribune, Amsterdammer minder trots op eigen stad, 26 november 2019

Hart van Nederland, In deze steden zijn ze het meest trots op hun stad, 26 november 2019

Reformatorisch Dagblad, Onderzoek steden en streken: Veluwe het mooist, 4 juni 2015

Omroep Flevoland, Almeerders minst blij met hun woonplaats, 4 juni 2013

BN De Stem, Zeeuws imago blijft worstelen, 27 mei 2011

Het Parool, Amsterdam is sterkste merk, 24 mei 2011

Omroep Gelderland, Veluwe populairste streek, 24 mei 2011