Cultuursector Merkenonderzoek met BrandAlchemy™

Sinds 2006 voert Hendrik Beerda Brand Consultancy grootschalig onderzoek uit in de cultuursector met het merkenmodel BrandAlchemy™. Het Cultuursector Merkenonderzoek meet de merkpositie van alle cultuurorganisaties en -professionals, onder jongeren (4 tot 18 jaar) en volwassenen (18+). Het onderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld.

Uitvoering van het Cultuursector Merkenonderzoek
Jaarlijks worden alle merken in de Nederlandse cultuursector met BrandAlchemy™ onderzocht. Het nationale cultuuronderzoek onder volwassenen (18+) vindt sinds 2006 tweejaarlijks plaats in de even jaren. De 150 topmerken van de Nederlandse cultuursector worden dan op 40 factoren gemeten: spontane bekendheid, merkkracht (= bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (17 factoren), bezoekintentie, bezoek en groeiverwachting.
 In de oneven jaren wordt het nationale onderzoek onder jongeren (4 tot 18 jaar) uitgevoerd. Ook wordt in de oneven jaren onder volwassenen (18+) per provincie een verdiepingsonderzoek uitgevoerd naar het draagvlak van alle cultuurorganisaties en de waardering voor het provinciale cultuuraanbod. Hierbij wordt een vergelijking gemaakt met de andere vormen van vrijetijdsbesteding in de dagattractie-, evenementen- en sportsector.

Matching met het Sponsor Merkenonderzoek
Door het matchen van de onderzoeksresultaten van het Cultuursector Merkenonderzoek met de resultaten van het Sponsor Merkenonderzoek is het mogelijk om in kaart te brengen welke culturele merken het best aansluiten bij welke sponsors. Deze analyse kan voor verschillende doelgroepen worden uitgevoerd.

Gebruiksmogelijkheden van het Cultuursector Merkenonderzoek
Het onderzoek biedt waardevolle informatie voor de aanscherping van de organisatiestrategie, het marketingbeleid en de sponsorbenadering. Concrete analyseresultaten zijn:

  • Sterkten, zwakten en groeikansen van uw merk(en) onder verschillende doelgroepen en ten opzichte van de ‘concurrentie’, op basis van onderzoeksgegevens vanaf 2006
  • Praktisch advies voor merkversterking, bezoekersgroei en het gebruik van de analyseresultaten bij sponsor- en/of subsidiewerving
  • Selectie van (sponsor)partners die – wat betreft merkkracht en reputatie – het best aansluiten bij uw merk(en)

Cultuursector Merkenonderzoek in de pers

Telegraaf, Flinke deuk in imago Marco Borsato, 21 juli 2020

Boekmanstichting, Het is bij musea veiliger dan in de supermarkt, 14 mei 2020

Boekmanstichting, Cultuur doet ertoe, óók economisch, 23 april 2020

Frank.news, Waarom musea aan hun marketing moeten werken, 21 november 2018

MarketingTribune, Festival en klasiek concert zijn statussymbool, 22 mei 2018

De Ondernemer, BN'ers als merk, dit kun je van ze leren, 21 februari 2018

De Wereld Draait Door, André van Duin is het sterkste merk, 21 februari 2018

RTL Nieuws, André van Duin is het sterkste merk, 19 februari 2018

NOS Jeugdjournaal, Kinderen houden van muziek van hun ouders, 3 mei 2017

Nederlands Dagblad, Papa heeft weinig interesse in cultuuruitje, 23 maart 2017

Omroep Gelderland, Gelderlanders ontevreden over cultuuraanbod, 17 maart 2015

Omroep Flevoland, Flevolanders kritisch over cultuuraanbod, 17 maart 2015

Nederlands Dagblad, André van Duin is Nederlands populairste artiest, 11 maart 2014

Omroep Zeeland, Cultuurimago beïnvloed door Bløf en Racoon, 13 september 2013

Nederlands Dagblad, Cultuurtrots vooral bij Noord-Hollanders, 11 september 2013

Adformatie, Herman Finkers sterkste culturele merk, 22 februari 2008

Adformatie, Marco Borasato sterkste culturele merk, 18 september 2006