Eurosonic Noorderslag levert de stad Groningen bijna 5 miljoen op

Bron: Dagblad van het Noorden, 26 november 2018

Groningen verdient fors aan Eurosonic Noorderslag. Het festival leverde Groningen dit jaar bijna 5 miljoen op.

Onderzoeksbureau Hendrik Beerda Brand Consultancy uit Amsterdam stelt de economische waarde van ES/NS vast op 4,7 miljoen.

Forse groei sinds 2011
Naast de publiciteitswaarde van ES/NS, gaven bezoekers miljoenen uit aan bijvoorbeeld overnachtingen in de stad of aan cafébezoek. Na aftrek van kosten voor bijvoorbeeld de inhuur van extra personeel en extra openbaar vervoer bleef 4,7 miljoen over.

Dat is vergeleken met 2011 een forse groei. In dat jaar leverde het festival Groningen nog 1,7 miljoen op.

Rendement investeringen
De Groninger wethouder Joost van Keulen (Economische Zaken) ziet de groei als een gevolg van de investeringen in het evenement. ,,De investeringen leiden tot een prima rendement en extra omzet in de horeca. Pure winst is daarnaast dat mensen in heel Nederland het evenement kennen.’’

Beerda Brand verklaart de groei van ES/NS doordat het evenement de afgelopen jaren in Nederland een topmerk is geworden. Ook is de publicitaire aandacht voor ES/NS enorm toegenomen, vooral online.

Rapportcijfer 8
Bezoekers van ES/NS spreken een ruime waardering uit voor het evenement, ze geven een rapportcijfer 8. Van de congresbezoekers zeggen acht van de tien dat ze het jaar erop opnieuw komen.

ES/NS heeft een sterke merknaam, stelt Beerde Brand. Als het gaat om de nationale bekendheid van culutrele evenementen neemt het Groninger festival de vijftiende plaats in op een lijst die wordt aangevoerd door Pinkpop, North Sea Jazz en Lowlands.

Noorderzon
In de provincie Groningen staat ES/NS op een derde plek qua naamsbekendheid, pal achter Noorderzon en Groningens Ontzet.

Beerda Brand peilde ook onder artiesten die optraden op ES/NS. De Albanese zangeres Dua Lipa noemt haar optreden in Groningen een enorm stap in haar carrière.

sector Merkenonderzoek in de pers

RTV Maastricht, Carnaval is sterkste cultuurmerk van Limburg, 13 juli 2021

Flevopost, Kracht cultuursector Flevoland groeit, 13 juli 2021

De Limburger, Maastricht als Hoofdstad van Het Goede Leven, 26 februari 2021

BNR, Amsterdam daalt in populariteit, 23 februari 2021

Reformatorisch Dagblad, „Nieuwe naam levert goede doelen meestal geen geld op”, 31 augustus 2020

Telegraaf, Flinke deuk in imago Marco Borsato, 21 juli 2020

Boekmanstichting, Het is bij musea veiliger dan in de supermarkt, 14 mei 2020

MarketingTribune, Bevrijdingsfestival meest gemist, 4 mei 2020

Boekmanstichting, Cultuur doet ertoe, óók economisch, 23 april 2020

Boekmanstichting, Cultuur doet ertoe óók economisch, 23 april 2020

Twinkle, bol.com opnieuw sterkste retailmerk, 16 april 2020

Nederlands Dagblad, Efteling en Rijksmuseum worden het meest gemist, 8 april 2020

Brabants Dagblad, Bosschenaren zijn het meest trots op hun eigen stad, 26 november 2019

MarketingTribune, Amsterdammer minder trots op eigen stad, 26 november 2019

Hart van Nederland, In deze steden zijn ze het meest trots op hun stad, 26 november 2019

Eindhovens Dagblad, GLOW straalt tot buiten de regio, 8 november 2019

FOK!, Wat ging er mis bij Hudson's Bay?, 1 september 2019

Telegraaf, Anne Frank verliest aandacht jongeren, 21 augustus 2019

Telegraaf, Anne Frank verliest aandacht jongeren, 19 augustus 2019