Eurosonic Noorderslag levert de stad Groningen bijna 5 miljoen op

Bron: Dagblad van het Noorden, 26 november 2018

Groningen verdient fors aan Eurosonic Noorderslag. Het festival leverde Groningen dit jaar bijna 5 miljoen op.

Onderzoeksbureau Hendrik Beerda Brand Consultancy uit Amsterdam stelt de economische waarde van ES/NS vast op 4,7 miljoen.

Forse groei sinds 2011
Naast de publiciteitswaarde van ES/NS, gaven bezoekers miljoenen uit aan bijvoorbeeld overnachtingen in de stad of aan cafébezoek. Na aftrek van kosten voor bijvoorbeeld de inhuur van extra personeel en extra openbaar vervoer bleef 4,7 miljoen over.

Dat is vergeleken met 2011 een forse groei. In dat jaar leverde het festival Groningen nog 1,7 miljoen op.

Rendement investeringen
De Groninger wethouder Joost van Keulen (Economische Zaken) ziet de groei als een gevolg van de investeringen in het evenement. ,,De investeringen leiden tot een prima rendement en extra omzet in de horeca. Pure winst is daarnaast dat mensen in heel Nederland het evenement kennen.’’

Beerda Brand verklaart de groei van ES/NS doordat het evenement de afgelopen jaren in Nederland een topmerk is geworden. Ook is de publicitaire aandacht voor ES/NS enorm toegenomen, vooral online.

Rapportcijfer 8
Bezoekers van ES/NS spreken een ruime waardering uit voor het evenement, ze geven een rapportcijfer 8. Van de congresbezoekers zeggen acht van de tien dat ze het jaar erop opnieuw komen.

ES/NS heeft een sterke merknaam, stelt Beerde Brand. Als het gaat om de nationale bekendheid van culutrele evenementen neemt het Groninger festival de vijftiende plaats in op een lijst die wordt aangevoerd door Pinkpop, North Sea Jazz en Lowlands.

Noorderzon
In de provincie Groningen staat ES/NS op een derde plek qua naamsbekendheid, pal achter Noorderzon en Groningens Ontzet.

Beerda Brand peilde ook onder artiesten die optraden op ES/NS. De Albanese zangeres Dua Lipa noemt haar optreden in Groningen een enorm stap in haar carrière.

sector Merkenonderzoek in de pers

MarketingTribune, Nederlander verkiest dierentuin boven pretpark, 6 december 2023

RTV Maastricht, 'Maastrichtse' cultuur belangrijk voor Limburg, 7 november 2023

Marketing Report, HEMA, Albert Heijn en Jumbo sterkste sponsormerken, 23 augustus 2023

MarketingTribune, Onderzoek: Anne Frank Huis heeft meeste merkkracht, 9 augustus 2023

RTL Nieuws, Helft Nederlanders vindt Pride (te) ruig, 2 augustus 2023

Omroep Gelderland, Er is nu officieel niets beter dan de 4Daagse, 15 juli 2023

MarketingTribune, Door Oekraïne-oorlog vergeten donateurs Afrika, 11 juli 2023

RTV Utrecht, FC Utrecht populairste club na top 3, 16 mei 2023

RetailTrends, De 100 sterkste retailmerken van Nederland, 20 april 2023

MarketingTribune, Nederlander kijkt meest uit naar Elfstedentocht, 28 oktober 2022

RetailTrends, 'Arrogant' Albert Heijn sterkste sponsormerk, 20 september 2022

RetailTrends, Is er nog toekomst voor de boekwinkel?, 17 augustus 2022

Dagblad van het Noorden, Reputatie Groningen bij gemiddelde Nederlander neemt af, 8 juni 2022

RTV Maastricht, Carnaval is sterkste cultuurmerk van Limburg, 13 juli 2021

Flevopost, Kracht cultuursector Flevoland groeit, 13 juli 2021

De Limburger, Maastricht als Hoofdstad van Het Goede Leven, 26 februari 2021

BNR, Amsterdam daalt in populariteit, 23 februari 2021