Zomervakantie ook dit jaar het liefst in eigen land

Bron: persbericht Vakantie Merkenonderzoek 2021

Als iedereen na 15 mei weer mag reizen naar het buitenland, gaat de voorkeur van de meeste Nederlanders toch uit naar een ‘veilige vakantie’ in eigen land. Dit blijkt uit het Vakantie-Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 12.000 Nederlanders. Degenen die wél de grens overgaan, verkiezen de auto boven het vliegtuig. De Ardennen en Duitsland worden dan gezien als de veiligste opties.

‘Het coronajaar heeft ons overduidelijk voorzichtiger gemaakt. Nederlanders spelen deze zomer liever op safe als het gaat om de vakantiebestemming’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda. ‘Zelfs de vakantiegangers over de grens komen niet veel verder dan de ‘veilige havens’ Duitsland en de Ardennen. We moeten eerst even vertrouwen tanken, voordat we weer massaal met het vliegtuig naar verre oorden vertrekken’.

Veluwe favoriete streek bij jong en oud, maar jongvolwassenen gaan liever op stedentrip
De Veluwe lijkt als vakantielocatie onder senioren het meest te profiteren van de voorzichtigheid in boekingen. Hoewel zij de horeca hier erg mager vinden, zorgt het natuurschoon met de wandel- en fietsmogelijkheden ervoor dat deze streek de favoriete vakantiebestemming is. Jongvolwassenen vinden de Veluwe weliswaar ook de mooiste streek, maar – na alle coronabeperkingen – verkiezen zij een feestje boven rust. Een stedentrip staat duidelijk bovenaan de verlanglijst van 18- tot 30-jarigen, en dan bij voorkeur in Amsterdam.

Favoriete vakantielanden, -streken- en provincies in coronatijd

  1. Nederland
  2. Veluwe
  3. Limburg
  4. Gelderland
  5. Ardennen
  6. Zuid-Limburg
  7. Noord-Brabant
  8. Zeeland
  9. Duitsland
  10. Noord-Holland

Utrecht is vooral een dagbestemming en geen vakantiebestemming
Opmerkelijk is dat de stad Utrecht totaal ontbreekt in de top 100 van favoriete vakantiebestemmingen. ‘Terwijl uit recent onderzoek is gebleken dat Utrecht de aantrekkelijkste stad is volgens de Nederlander, heeft de stad te weinig te bieden voor een vakantie. Het wordt eerder gezien als dagbestemming voor winkelen, horeca- en festivalbezoek. Gezinnen met kinderen gaan na een bezoek aan Het Spoorwegmuseum de stad weer uit’, zegt Beerda.

Volgens Beerda heeft Utrecht een sterke toeristentrekker nodig om meer toeristen te trekken: ‘Amsterdam kan hierbij als voorbeeld dienen. Deze stad heeft als favoriete vakantiestad op alle fronten het beste aanbod. Of het nu gaat om cultuur, winkelen, architectuur of uitgaan. De nummers twee en drie, Maastricht en Scheveningen, hebben naast hun kernaanbod van respectievelijk bourgondische sfeer en strandrecreatie ook een aantrekkelijk horeca-aanbod, waardoor mensen er langere tijd willen verblijven.’

Favoriete vakantieplaatsen in coronatijd

  1. Amsterdam
  2. Maastricht
  3. Scheveningen
  4. Den Haag
  5. Rotterdam

Onderzoek onder 12.000 volwassen Nederlanders
Het Vakantie Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en meet de reputatie van de favoriete vakantiebestemmingen van de Nederlandse bevolking. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft dus geen opdrachtgever of andere belanghebbende. Voor het onderzoek zijn in 2021 12.000 volwassenen ondervraagd. Het onderzoek kent twee fasen. Eerst wordt de spontane bekendheid van alle (binnen- en buitenlandse) vakantiebestemmingen onderzocht. Daarna worden de 100 meest genoemde landen, provincies, streken en plaatsen op 43 factoren onderzocht: merkkracht (= geholpen bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (21 factoren), bezoekintentie, bezoek en groeiverwachting.

sector Merkenonderzoek in de pers

MarketingTribune, Nederlander verkiest dierentuin boven pretpark, 6 december 2023

RTV Maastricht, 'Maastrichtse' cultuur belangrijk voor Limburg, 7 november 2023

Marketing Report, HEMA, Albert Heijn en Jumbo sterkste sponsormerken, 23 augustus 2023

MarketingTribune, Onderzoek: Anne Frank Huis heeft meeste merkkracht, 9 augustus 2023

RTL Nieuws, Helft Nederlanders vindt Pride (te) ruig, 2 augustus 2023

Omroep Gelderland, Er is nu officieel niets beter dan de 4Daagse, 15 juli 2023

MarketingTribune, Door Oekraïne-oorlog vergeten donateurs Afrika, 11 juli 2023

RTV Utrecht, FC Utrecht populairste club na top 3, 16 mei 2023

RetailTrends, De 100 sterkste retailmerken van Nederland, 20 april 2023

MarketingTribune, Nederlander kijkt meest uit naar Elfstedentocht, 28 oktober 2022

RetailTrends, 'Arrogant' Albert Heijn sterkste sponsormerk, 20 september 2022

RetailTrends, Is er nog toekomst voor de boekwinkel?, 17 augustus 2022

Dagblad van het Noorden, Reputatie Groningen bij gemiddelde Nederlander neemt af, 8 juni 2022

RTV Maastricht, Carnaval is sterkste cultuurmerk van Limburg, 13 juli 2021

Flevopost, Kracht cultuursector Flevoland groeit, 13 juli 2021

De Limburger, Maastricht als Hoofdstad van Het Goede Leven, 26 februari 2021

BNR, Amsterdam daalt in populariteit, 23 februari 2021