Onderzoek: Kasteel de Haar is mooiste gebouw van Nederland

Bron: persbericht Cultuursector Merkenonderzoek 2023

Van alle monumenten en andere publiekstoegankelijke gebouwen vindt de Nederlander Kasteel de Haar het mooist. Het kasteel bij Utrecht wint het hiermee van Kunstmuseum Den Haag en Paleis Het Loo in Apeldoorn. Dit blijkt uit het Cultuursector-Merkenonderzoek 2023. Aan het onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy deden sinds 2006 130.000 respondenten mee. Van alle evenementen, biedt Open Monumentendag de mooiste locaties, gevolgd door Concert at SEA dat jaarlijks op de Zeeuwse Brouwersdam plaatsvindt.

 

‘Zodra mensen Kasteel de Haar kennen, zijn ze er enorm enthousiast over. Het is dan ook het grootste kasteel van Nederland. Uit het onderzoek blijkt echter ook dat bijna twee derde van de Nederlanders nog nooit van dit monument hebben gehoord. Hier ligt dus een enorme kans voor de organisatie. Als ze ervoor zorgen dat veel meer mensen de naam gaan kennen, kan het bezoekersaantal nog flink groeien’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda. ‘Ook de nummer twee onder de mooiste gebouwen van Nederland, Kunstmuseum Den Haag, heeft nog veel te winnen qua merkbekendheid. Door de naamswijziging in 2019 verloor het oude Gemeentemuseum Den Haag de helft van zijn achterban.’

Aantrekkelijkste gebouwen van Nederland

  1. Kasteel de Haar
  2. Kunstmuseum Den Haag
  3. Paleis Het Loo
  4. Nationaal Militair Museum
  5. Muiderslot


Open Monumentendag is evenement met hoogste rapportcijfer

Open Monumentendag is vanwege alle mooie locaties die het toont het hoogst gewaardeerde evenement van Nederland, blijkt uit het onderzoek. Ook staat de jaarlijkse openstelling van duizenden monumenten nummer één op het verlanglijstje van de Nederlander om te gaan bezoeken. ‘In deze tijden van hoge inflatie wordt de entreeprijs van evenementen een drempel voor steeds meer mensen. Open Monumentendag is hierin een welkome uitzondering, dankzij de gratis toegang’, verklaart Beerda.

Festivals & evenementen met de mooiste locatie(s)

  1. Open Monumentendag
  2. Concert at SEA
  3. Oerol
  4. Museumnacht Amsterdam
  5. Parade
     

Onderzoek onder 130.000 respondenten sinds 2006

Het Cultuursector Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2006 uitgevoerd. Sindsdien zijn 130.000 respondenten ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle Nederlandse cultuurorganisaties. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende.

Cultuursector Merkenonderzoek in de pers

MarketingTribune, Onderzoek: Anne Frank Huis heeft meeste merkkracht, 9 augustus 2023

Telegraaf, Flinke deuk in imago Marco Borsato, 21 juli 2020

Boekmanstichting, Het is bij musea veiliger dan in de supermarkt, 14 mei 2020

Boekmanstichting, Cultuur doet ertoe, óók economisch, 23 april 2020

Frank.news, Waarom musea aan hun marketing moeten werken, 21 november 2018

MarketingTribune, Festival en klasiek concert zijn statussymbool, 22 mei 2018

De Ondernemer, BN'ers als merk, dit kun je van ze leren, 21 februari 2018

De Wereld Draait Door, André van Duin is het sterkste merk, 21 februari 2018

RTL Nieuws, André van Duin is het sterkste merk, 19 februari 2018

NOS Jeugdjournaal, Kinderen houden van muziek van hun ouders, 3 mei 2017

Nederlands Dagblad, Papa heeft weinig interesse in cultuuruitje, 23 maart 2017

Omroep Gelderland, Gelderlanders ontevreden over cultuuraanbod, 17 maart 2015

Omroep Flevoland, Flevolanders kritisch over cultuuraanbod, 17 maart 2015

Nederlands Dagblad, André van Duin is Nederlands populairste artiest, 11 maart 2014

Omroep Zeeland, Cultuurimago beïnvloed door Bløf en Racoon, 13 september 2013

Nederlands Dagblad, Cultuurtrots vooral bij Noord-Hollanders, 11 september 2013

Adformatie, Herman Finkers sterkste culturele merk, 22 februari 2008

Adformatie, Marco Borasato sterkste culturele merk, 18 september 2006