Nederlander kijkt meest uit naar Elfstedentocht na 25 jaar afwezigheid

Bron: persbericht Sportsector Merkenonderzoek 2022

Terwijl heel Nederland in 1997 voor het laatst kon genieten van de finish op de Bonkevaart in Leeuwarden, is de Elfstedentocht toch het meest geliefde sportevenement. Uit het recente Sportsector-Merkenonderzoek blijkt verder dat het nationale hockeyteam vrouwen van alle sportteams & -clubs in Nederland het meest wordt bewonderd door de Nederlander. Meer dan Ajax of de nationale voetbalelftallen. Aan het onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy deden sinds 2010 54.000 respondenten mee.

Niet alleen bij de Friezen maar ook in de andere provincies gaat het Nederlandse sporthart het hardst kloppen van de Elfstedentocht. De jaarlijkse spanning of de 200 kilometerlange schaatstocht eindelijk weer eens doorgaat, voedt de populariteit. Zelfs onder jongvolwassenen die nog niet geboren waren ten tijde van de laatste editie is de Elfstedentocht een fenomeen. Voor hen staat de tocht der tochten op een sterke vierde positie, na het WK Voetbal, de Olympische Spelen en het EK Voetbal.

Populairste sportevenementen & -competities

  1. Elfstedentocht
  2. Olympische Spelen
  3. WK Voetbal
  4. EK Voetbal
  5. Tour de France
  6. Vierdaagse Nijmegen
  7. Eredivisie
  8. UEFA Champions League
  9. TT Assen
  10. Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix

Meer waardering voor vrouwen- dan mannenteams door succes en sympathie
Het onderzoek toont aan dat sportteams vooral veel fans trekken als ze naast (internationaal) succes, ook sympathie uitstralen. Vanwege de hoge score op al deze factoren, wordt het nationale vrouwenhockeyteam het meest gewaardeerd. En net als bij hockey worden ook de Nederlandse voetbalvrouwen hoger ingeschaald dan de mannen. Ook hier komt dit door de mix van bewondering voor het succes en sympathie voor de sportvrouwen. Door het sterkere imago van tophockey in vergelijking met profvoetbal worden beide hockeyteams meer gewaardeerd door de Nederlander dan de twee voetbalelftallen.

Sportteams & -clubs met hoogste waardering

  1. Nederlands hockeyteam vrouwen
  2. TeamNL
  3. Nederlands hockeyteam mannen
  4. Nederlands voetbalelftal vrouwen
  5. Nederlands voetbalelftal mannen
  6. Team Jumbo-Visma
  7. Hockeyclub ‘s-Hertogenbosch
  8. Ajax
  9. SV Kampong
  10. HC Bloemendaal

Onderzoek onder 54.000 respondenten sinds 2010
Het Sportsector Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2010 uitgevoerd. Sindsdien zijn 54.000 respondenten ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle sportorganisaties die in Nederland actief zijn. Het onderzoek heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende en wordt uitgevoerd door een professioneel onderzoeksbureau dat bijvoorbeeld ook verantwoordelijk is voor de marktonderzoeken van NOS en RTL. Voor het onderzoek worden de respondenten in twee fasen ondervraagd. Eerst wordt de spontane bekendheid onderzocht van alle sportaccommodaties, -bonden, -clubs en -evenementen. Daarna wordt voor de 100 spontaan bekendste organisaties navraag gedaan op 38 factoren: merkkracht (= geholpen naamsbekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (17 factoren), intentie tot bezoek/lidmaatschap en groeiverwachting.

Sportsector Merkenonderzoek in de pers

RTV Utrecht, FC Utrecht populairste club na top 3, 16 mei 2023

MarketingTribune, Nederlander kijkt meest uit naar Elfstedentocht, 28 oktober 2022

MarketingTribune, Oranjevrouwen populairder dan mannen, 6 juni 2019

MarketingTribune, Oranjevrouwen populairder dan mannen, 6 juni 2019

Telegraaf, Ajax populairder dan Feyenoord, 1 augustus 2018

RTL Editie NL, Schaatsers vliegen uit de bocht, 22 februari 2018

MarketingTribune, Max Verstappen in de lift als sportmerk, 6 juni 2016

Schaatsen.nl, Imago schaatsen blijft erg positief, 19 juni 2014