Marco Borsato boet in aan popstatus, Ilse DeLange nu meest populair

Bron: persbericht Cultuursector Merkenonderzoek 2006-2020; foto: Rinse Fokkema

Veertien jaar lang wisselden Marco Borsato en Guus Meeuwis elkaar af als populairste Nederlandse artiest. Ilse DeLange doorbreekt deze hegemonie mede door haar televisiedeelname als jurylid van The Voice en het succes van haar Voice-pupil Duncan Laurence bij het Eurovisie Songfestival 2019. Dit blijkt uit het Cultuursector-Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Sinds 2006 wordt onderzoek gedaan naar de merkkracht van de Nederlandse muzieksector waaraan 98.000 Nederlanders hebben deelgenomen.

Schermtijd cruciaal voor succes artiest
‘Deelname aan tv-programma’s is van levensbelang voor de carrière van een artiest. Hoe vaker in beeld, hoe groter het verschil’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda op basis van de onderzoeksresultaten. ‘Uiteraard begint het met goed zijn in wat je doet, liedjes schrijven en zingen. Maar het échte succes volgt pas wanneer je vaak op het netvlies komt van de kijker. Ilse DeLange stond al sinds 2008 hoog in de ranking van populairste artiesten, maar piekte pas echt na haar deelname als jurylid van The Voice en het succes van haar Voice-pupil Duncan Laurence bij het Eurovisie Songfestival 2019.’

Vakmanschap Marco Borsato onder druk
‘Opvallend in het onderzoek is dat Borsato in de afgelopen 2 jaar niet alleen veel minder sympathiek is geworden bij vooral vrouwen, maar dat zijn imago ook is gekelderd op de andere onderzoeksfactoren die betrekking hebben op zijn vakbekwaamheid. Na het herstel van zijn burn-out is een charmeoffensief noodzakelijk, waarin de grote televisieprogramma’s een belangrijke rol moeten gaan spelen.’

Populairste zangers (m/v) in 2020 + hun positie in 2006

  1. (-) Ilse DeLange
  2. (1) Marco Borsato
  3. (2) Guus Meeuwis
  4. (-) Nick & Simon
  5. (3) Anouk

Krezip direct na comeback in de nationale top
Na hun pauze van tien jaar is het Krezip direct gelukt om weer de nationale top te bereiken. Terwijl de Tilburgse band voor hun afscheid in 2009 nog genoegen moest nemen met de vijfde positie op de ranglijst van favoriete bands, staan ze nu een plaats boven Di-rect.

Populairste muziekgezelschappen in 2020 + hun positie in 2006

  1. (1) Bløf
  2. (2) Golden Earring
  3. (3) De Dijk
  4. (-) Krezip
  5. (5) DI-RECT

Alleen Kensington en Krezip kunnen status quo doorbreken
Als het Nederlandse publiek wordt gevraagd naar de toekomst van de Nederlandse muziekgezelschappen, dan gooien Kensington en Krezip de hoogste ogen. Maar ook van de oude garde verwachten de fans nog veel. Bløf en Di-rect gaan naar verwachting nog verder groeien in populariteit. Alleen Golden Earring, dat volgend jaar zijn 40-jarig jubileum viert, en De Dijk hebben volgens het publiek hun beste tijd gehad.

Muziekgezelschappen met de hoogste, verwachte populariteitsgroei in de komende 2 jaar

  1. Kensington
  2. Krezip
  3. Bløf
  4. DI-RECT
  5. Concertgebouworkest

Concertgebouworkest nummer 5 onder de verwachte stijgers
Verrassende nummer vijf onder de verwachte stijgers in populariteit is het Concertgebouworkest. ‘Ondanks dat de klassieke muzieksector last heeft van een vergrijzend imago laat deze positie zien dat de Nederlandse bevolking veel vertrouwen heeft in de toekomst van het Concertgebouworkest’, zegt adviseur Beerda. ‘Uit het onderzoek blijkt verder dat het Rotterdams Philharmonisch Orkest zich sterker dan ooit profileert in het totale Nederlandse muzieklandschap. Op de ranglijst van populairste muziekgezelschappen staat het Rotterdams Philharmonisch nu op plaats elf, direct achter het Amsterdamse Concertgebouworkest.’

Onderzoek onder 98.000 respondenten sinds 2006
Het Cultuursector Merkenonderzoek is in 2006 met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld. Sindsdien zijn 98.000 respondenten ondervraagd over het draagvlak van de Nederlandse cultuursector en over de waardering en reputatie van alle cultuurinstellingen, kunstenaars en artiesten. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft dus geen opdrachtgever of andere belanghebbende.

Cultuursector Merkenonderzoek in de pers

Telegraaf, Flinke deuk in imago Marco Borsato, 21 juli 2020

Boekmanstichting, Het is bij musea veiliger dan in de supermarkt, 14 mei 2020

Boekmanstichting, Cultuur doet ertoe, óók economisch, 23 april 2020

Frank.news, Waarom musea aan hun marketing moeten werken, 21 november 2018

MarketingTribune, Festival en klasiek concert zijn statussymbool, 22 mei 2018

De Ondernemer, BN'ers als merk, dit kun je van ze leren, 21 februari 2018

De Wereld Draait Door, André van Duin is het sterkste merk, 21 februari 2018

RTL Nieuws, André van Duin is het sterkste merk, 19 februari 2018

NOS Jeugdjournaal, Kinderen houden van muziek van hun ouders, 3 mei 2017

Nederlands Dagblad, Papa heeft weinig interesse in cultuuruitje, 23 maart 2017

Omroep Gelderland, Gelderlanders ontevreden over cultuuraanbod, 17 maart 2015

Omroep Flevoland, Flevolanders kritisch over cultuuraanbod, 17 maart 2015

Nederlands Dagblad, André van Duin is Nederlands populairste artiest, 11 maart 2014

Omroep Zeeland, Cultuurimago beïnvloed door Bløf en Racoon, 13 september 2013

Nederlands Dagblad, Cultuurtrots vooral bij Noord-Hollanders, 11 september 2013

Adformatie, Herman Finkers sterkste culturele merk, 22 februari 2008

Adformatie, Marco Borasato sterkste culturele merk, 18 september 2006