Jan des Bouvrie was de nummer één creatieve professional van Nederland

Bron: persbericht Cultuursector Merkenonderzoek 2010-2020

Interieurontwerper Jan des Bouvrie had niet alleen onder zijn vakgenoten de sterkste naam. Hij stak ook met kop en schouders boven alle Nederlandse beeldend kunstenaars en architecten uit. Dit blijkt uit het Cultuursector-Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Sinds 2006 wordt onderzoek gedaan naar de merkkracht van de Nederlandse cultuursector waaraan 98.000 Nederlanders hebben deelgenomen.

‘Misschien niet de beste, maar wel de beroemdste’
‘Misschien was Des Bouvrie niet eens de beste in zijn vak, maar hij wist zich wel verreweg het beste te verkopen’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda op basis van de onderzoeksresultaten uit het afgelopen decennium. ‘Des Bouvrie was steevast de bekendste, maar ook de degelijkste en meest zelfverzekerde professional in de creatieve sector. Zijn zelfverzekerde uitstraling had echter ook een keerzijde. Op de sympathie-factor behaalde de ontwerper de laagste score.’

Wat creatieve professionals van Jan des Bouvrie kunnen leren
‘Vooral beeldend kunstenaars kunnen veel leren van Jan des Bouvrie’, aldus Beerda. ‘Op dit moment kan de gemiddelde Nederlander geen enkele naam van een levende, Nederlandse kunstenaar noemen. Om succesvol te zijn moet je als kunstenaar ook tijd en energie in je publiciteit stoppen. Dat wist Des Bouvrie als geen ander. Dit betekent uiteraard niet dat kunstenaars nu alle mediagenieke societyfeestjes moeten gaan aflopen. Het gaat er juist om dat ze de publiciteit zoeken in een omgeving die past bij hun werk.’

Architecten, beeldend kunstenaars en ontwerpers (m/v) met een nationale reputatie* in 2020 + hun positie in 2010

  1. (1) Jan des Bouvrie
  2. (4) Viktor & Rolf
  3. (5) Mart Visser
  4. (-) Jan Taminiau
  5. (8) Addy van den Krommenacker

*Reputatie is berekend op basis van de onderzoeksfactoren naamsbekendheid, waardering en binding onder de totale Nederlandse bevolking boven 18 jaar

Onderzoek onder 98.000 respondenten sinds 2006
Het Cultuursector Merkenonderzoek is in 2006 met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld. Sindsdien zijn 98.000 respondenten ondervraagd over het draagvlak van de Nederlandse cultuursector en over de waardering en reputatie van alle cultuurinstellingen, kunstenaars en artiesten. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft dus geen opdrachtgever of andere belanghebbende.

Cultuursector Merkenonderzoek in de pers

Telegraaf, Flinke deuk in imago Marco Borsato, 21 juli 2020

Boekmanstichting, Het is bij musea veiliger dan in de supermarkt, 14 mei 2020

Boekmanstichting, Cultuur doet ertoe, óók economisch, 23 april 2020

Frank.news, Waarom musea aan hun marketing moeten werken, 21 november 2018

MarketingTribune, Festival en klasiek concert zijn statussymbool, 22 mei 2018

De Ondernemer, BN'ers als merk, dit kun je van ze leren, 21 februari 2018

De Wereld Draait Door, André van Duin is het sterkste merk, 21 februari 2018

RTL Nieuws, André van Duin is het sterkste merk, 19 februari 2018

NOS Jeugdjournaal, Kinderen houden van muziek van hun ouders, 3 mei 2017

Nederlands Dagblad, Papa heeft weinig interesse in cultuuruitje, 23 maart 2017

Omroep Gelderland, Gelderlanders ontevreden over cultuuraanbod, 17 maart 2015

Omroep Flevoland, Flevolanders kritisch over cultuuraanbod, 17 maart 2015

Nederlands Dagblad, André van Duin is Nederlands populairste artiest, 11 maart 2014

Omroep Zeeland, Cultuurimago beïnvloed door Bløf en Racoon, 13 september 2013

Nederlands Dagblad, Cultuurtrots vooral bij Noord-Hollanders, 11 september 2013

Adformatie, Herman Finkers sterkste culturele merk, 22 februari 2008

Adformatie, Marco Borasato sterkste culturele merk, 18 september 2006