Bløf onttroond: Acda en de Munnik meest geliefde muziekgezelschap

Bron: persbericht Cultuursector Merkenonderzoek 2025

Twee jaar na hun terugkeer zijn Acda en de Munnik pijlsnel gegroeid naar de nummer één positie onder de Nederlandse muziekgezelschappen. Ze stoten hiermee de Zeeuwse popgroep Bløf van de troon. De keuze om vooral in de Ziggo Dome hun optredens te plannen is een slimme zet. Dit is namelijk het favoriete podium van het Nederlandse publiek, blijkt uit het Cultuursector Merkenonderzoek 2025 van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Aan het jaarlijkse onderzoek deden sinds 2006 al 152.000 respondenten mee.

Net voordat Acda en De Munnik in 2014 het einde van hun samenwerking aankondigden, beleefden zij hun piek in populariteit. Na 20 jaar op het podium te hebben gestaan, waren ze de nummer vier onder de muziekgezelschappen. Alleen Nick & Simon, Bløf en Golden Earring waren nóg populairder dan het Amsterdamse duo. Twee jaar na hun pauze van negen jaar zijn ze geliefder dan ooit. Niet alleen voor de oude fans, maar ook onder de jongvolwassenen zijn Acda en de Munnik de nummer één. Bij de 18- tot 34-jarigen is het verschil met hun nummers twee en drie, Suzan & Freek en Racoon, alleen klein. Voor de complete Nederlandse bevolking staan Bløf en de Jostiband direct onder Acda en de Munnik op de populariteitsranglijst.


Muziekgezelschappen met sterkste reputatie* in 2025 (+ positie in 2024)

  1. (2) Acda en de Munnik
  2. (1) BLØF
  3. (5) Jostiband
  4. (3) DI-RECT
  5. (4) Racoon
  6. (6) Krezip
  7. (7) Suzan & Freek
  8. (11) Kane
  9. (9). Kensington
  10. (10) Metropole Orkest

*Merkkracht is berekend aan de hand van een ongewogen gemiddelde van de geholpen bekendheid, waardering en binding


‘Keuze van Ziggo Dome als hoofdpodium is slimme keuze van Acda en de Munnik’

‘De keuze voor de Ziggo Dome als belangrijkste podium is slim gekozen’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda. ‘Dit versterkt hun reputatie omdat de Ziggo Dome het hoogst gewaardeerde podium van Nederland is. Het is zelfs populairder dan de veel oudere namen Rotterdam Ahoy en de Johan Cruijff ArenA.’ Nederlanders gaan van alle grote podia het liefst naar de Ziggo Dome vanwege de bruisende programmering en de goede bereikbaarheid, blijkt uit het onderzoek.


Podia met sterkste reputatie* in 2025 (+ positie in 2024)

  1. (1) Ziggo Dome
  2. (2) Rotterdam Ahoy
  3. (3) Johan Cruijff ArenA
  4. (-) De Kuip
  5. (4) Koninklijk Theater Carré
  6. (7) Koninklijke Schouwburg
  7. (5) GelreDome
  8. (6) Paradiso
  9. (8) De Kleine Komedie
  10. (9) Het Concertgebouw

*Merkkracht is berekend aan de hand van een ongewogen gemiddelde van de geholpen bekendheid, waardering en binding


Onderzoek onder 152.000 respondenten sinds 2006

Het Cultuursector Merkenonderzoek wordt sinds 2006 uitgevoerd. 152.000 respondenten zijn inmiddels ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle Nederlandse cultuurorganisaties. Het onderzoek heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende en wordt uitgevoerd door een professioneel onderzoeksbureau dat bijvoorbeeld ook verantwoordelijk is voor de marktonderzoeken van NOS en RTL.

Voor het onderzoek worden de respondenten in twee fasen ondervraagd. Eerst wordt de spontane bekendheid onderzocht van alle festivals, filmtheaters, gezelschappen, musea en podia. Daarna wordt voor de 150 spontaan bekendste organisaties navraag gedaan op 38 factoren: merkkracht (= geholpen naamsbekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (17 factoren), bezoekintentie en groeiverwachting.

Cultuursector Merkenonderzoek in de pers

MarketingTribune, Onderzoek: Anne Frank Huis heeft meeste merkkracht, 9 augustus 2023

Telegraaf, Flinke deuk in imago Marco Borsato, 21 juli 2020

Boekmanstichting, Het is bij musea veiliger dan in de supermarkt, 14 mei 2020

Boekmanstichting, Cultuur doet ertoe, óók economisch, 23 april 2020

Frank.news, Waarom musea aan hun marketing moeten werken, 21 november 2018

MarketingTribune, Festival en klasiek concert zijn statussymbool, 22 mei 2018

De Ondernemer, BN'ers als merk, dit kun je van ze leren, 21 februari 2018

De Wereld Draait Door, André van Duin is het sterkste merk, 21 februari 2018

RTL Nieuws, André van Duin is het sterkste merk, 19 februari 2018

NOS Jeugdjournaal, Kinderen houden van muziek van hun ouders, 3 mei 2017

Nederlands Dagblad, Papa heeft weinig interesse in cultuuruitje, 23 maart 2017

Omroep Gelderland, Gelderlanders ontevreden over cultuuraanbod, 17 maart 2015

Omroep Flevoland, Flevolanders kritisch over cultuuraanbod, 17 maart 2015

Nederlands Dagblad, André van Duin is Nederlands populairste artiest, 11 maart 2014

Omroep Zeeland, Cultuurimago beïnvloed door Bløf en Racoon, 13 september 2013

Nederlands Dagblad, Cultuurtrots vooral bij Noord-Hollanders, 11 september 2013

Adformatie, Herman Finkers sterkste culturele merk, 22 februari 2008

Adformatie, Marco Borasato sterkste culturele merk, 18 september 2006