Bron: persbericht Vrije Tijd Merkenonderzoek 2025
Het imago van Noord-Holland werd in 2025 onder de provinciebewoners vooral gevormd door de drie beeldbepalende organisaties Artis, Anne Frank Huis en Rijksmuseum. Deze merken bepalen in hoge mate hoe Noord-Hollanders naar hun eigen vrijetijdsaanbod kijken. Opvallend is dat de Dam tot Damloop uit de top 10 van meest geliefde, Noord-Hollandse vrijetijdsorganisaties is verdwenen. De resultaten komen uit het jaarlijkse Vrije Tijd Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy, waarvoor sinds 2006 in totaal 195.000 Nederlanders zijn ondervraagd.
Vorig jaar stond de Dam tot Damloop nog op plek negen. In 2025 zakte dit hardloopevenement naar plaats elf. Volgens merkadviseur Hendrik Beerda is dat geen verrassing: ‘Evenementen die maar één keer per jaar plaatsvinden, moeten het hele jaar door in beeld blijven. Zonder voortdurende reuring verdwijnt een merk razendsnel uit het hoofd van het publiek.’
De bijzondere waarde van de top drie van Noord-Hollandse vrijetijdsorganisaties wordt pas echt duidelijk bij een vergelijking met de andere provincies. Van de dagattracties is alleen de Efteling onder de Brabantse bevolking nóg geliefder dan Artis bij Noord-Hollanders. En in geen enkele provincie is de band met een museum zo sterk als die met het Anne Frank Huis en het Rijksmuseum in Noord-Holland.
Voor de totale Nederlandse bevolking is het Anne Frank Huis dé Noord-Hollandse icoon, gevolgd door het Rijksmuseum en de Ziggo Dome. Op nationaal niveau moet Artis genoegen nemen met de achtste positie.
Vrijetijdsorganisaties met sterkste reputatie onder Noord-Hollandse bevolking in 2025 (+ positie in 2024)
- (3) ARTIS
- (1) Anne Frank Huis
- (2) Rijksmuseum Amsterdam
- (6) Ajax
- (5) Pathé
- (4) Van Gogh Museum
- (10) Johan Cruijff ArenA
- (7). Ziggo Dome
- (8) NEMO Science Museum
- (12) Koninklijk Theater Carré
*Merkkracht wordt berekend aan de hand van een ongewogen gemiddelde van geholpen bekendheid, waardering en binding.
Onderzoek onder 195.000 respondenten sinds 2006
Het Vrije Tijd Merkenonderzoek wordt sinds 2006 uitgevoerd. 195.000 respondenten zijn inmiddels ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle Nederlandse organisaties in de cultuur-, dagattractie-, evenementen- en sportsector. Het onderzoek heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende en wordt uitgevoerd door een professioneel onderzoeksbureau dat ook verantwoordelijk is voor de marktonderzoeken van NOS en RTL.
Voor het onderzoek worden de respondenten in twee fasen ondervraagd. Eerst wordt de spontane bekendheid onderzocht van alle vrijetijdsorganisaties die in Nederland gevestigd zijn. Daarna wordt voor de spontaan bekendste organisaties navraag gedaan naar de merkkracht en reputatie onder de bevolking. In totaal is in 2025 voor ruim 900 Nederlandse vrijetijdsorganisaties de merkpositie onderzocht. Het onderzoek wordt eerst op nationaal niveau uitgevoerd, waarna per provincie een verdiepend onderzoek wordt uitgevoerd over het vrijetijdsaanbod in de eigen provincie.