79% van de bezoekers gaat evenveel of vaker naar musea na heropening

Bron: persbericht extra corona-editie Cultuursector Merkenonderzoek 2020

Met anderhalve meter afstand en een gereserveerd kaartje kunnen Nederlanders vanaf 1 juni weer van de musea genieten. Maar liefst 79 procent van de liefhebbers zegt na heropening weer evenveel of zelfs vaker naar een museum te gaan. 58 procent wacht echter meer dan een maand met het eerste bezoek. Aarzelingen zijn er vooral over de afstand tot de medebezoekers en de verwachte drukte in de musea. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Bekijk hier het onderzoeksrapport.

22% komt direct na heropening, 58% wacht meer dan een maand
Ondanks het enthousiasme om weer op museumbezoek te gaan na de sluiting sinds 12 maart, zegt toch 6 op de 10 museumliefhebbers nog meer dan een maand te wachten. In de Randstad is het aandeel directe bezoekers veruit het hoogst, waarbij Amsterdam met 40 procent de kroon spant. Twee derde van de museumbezoekers uit de oostelijke en zuidelijke provincies verwacht echter een museumbezoek langer dan een maand na heropening uit te stellen.

55-plussers zien toiletgebruik als groter probleem, vrouwen de deurklinken en trapleuningen
Veruit de belangrijkste redenen van het bezoekuitstel zijn zorgen rond de afstand tot de medebezoekers en de verwachte drukte in de museumzalen en bij de entree. Onder 55-plussers vormt het toiletgebruik een veel grotere belemmering, als ook de drukte. Ook over het aanraken van deurklinken en trapleuningen heeft de ouderendoelgroep meer zorgen. Voor vrouwen betekenen de deurklinken en trapleuningen in musea een veel groter obstakel dan voor mannen.

‘Het is belangrijk dat de musea goed inspelen op de aarzelingen die de bezoekers nog hebben. Door de genomen voorzorgsmaatregelen goed te communiceren kunnen veel zorgen worden weggenomen. De Museumvereniging heeft voor de musea een protocol opgesteld. Musea kunnen aangeven dat ze dit protocol volgen en de bezoekers zo geruststellen’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda. ‘Hierbij is het aan te raden om goed te kijken naar het bezoekersprofiel van het museum. Uit het onderzoek blijkt dat de zorgen onder ouderen bijvoorbeeld heel anders zijn dan onder jongeren.’

Belangrijkste belemmeringen om musea na heropening weer te bezoeken
(index, hoogste score = 100; eerst gegeven antwoord heeft 3 punten gekregen, het 2e antwoord 2 punten en het 3e 1 punt)

  1. Afstand tot andere bezoekers (index: 100)
  2. Aantal bezoekers in de museumzalen (79)
  3. Aantal bezoekers bij de ingang (64)
  4. Beperkte ruimte in klein museum (51)
  5. Aanraken deurklinken/trapleuningen (43)
  6. Gebruik van het toilet (39)
  7. Kosten van het bezoek (38)
  8. Minder prettige sfeer in het museum (29)
  9. Vervoer van/naar een museum (27)
  10. Andere belemmering(en) (14)
  11. Gebruik van de museumhoreca (12)
  12. Afstand tot museummedewerkers (10)
  13. Gebruik van de garderobe (6)

Onderzoek onder 3.859 respondenten
Het onderzoek is met de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Twente ontwikkeld. In totaal 3.859 respondenten zijn  ondervraagd, waarvan 2.547 aangaven museumbezoeker te zijn. In het onderzoek is navraag gedaan naar de snelheid waarmee de liefhebbers de musea weer verwachten te gaan bezoeken na heropening. Ook is gevraagd naar het verwachte effect van de coronacrisis op de bezoekfrequentie van musea. Verder is gevraagd naar de belemmeringen bij het weer gaan bezoeken van musea en het verwachte inkomenseffect. Het onderzoek heeft geen opdrachtgever.

Cultuursector Merkenonderzoek in de pers

MarketingTribune, Onderzoek: Anne Frank Huis heeft meeste merkkracht, 9 augustus 2023

Telegraaf, Flinke deuk in imago Marco Borsato, 21 juli 2020

Boekmanstichting, Het is bij musea veiliger dan in de supermarkt, 14 mei 2020

Boekmanstichting, Cultuur doet ertoe, óók economisch, 23 april 2020

Frank.news, Waarom musea aan hun marketing moeten werken, 21 november 2018

MarketingTribune, Festival en klasiek concert zijn statussymbool, 22 mei 2018

De Ondernemer, BN'ers als merk, dit kun je van ze leren, 21 februari 2018

De Wereld Draait Door, André van Duin is het sterkste merk, 21 februari 2018

RTL Nieuws, André van Duin is het sterkste merk, 19 februari 2018

NOS Jeugdjournaal, Kinderen houden van muziek van hun ouders, 3 mei 2017

Nederlands Dagblad, Papa heeft weinig interesse in cultuuruitje, 23 maart 2017

Omroep Gelderland, Gelderlanders ontevreden over cultuuraanbod, 17 maart 2015

Omroep Flevoland, Flevolanders kritisch over cultuuraanbod, 17 maart 2015

Nederlands Dagblad, André van Duin is Nederlands populairste artiest, 11 maart 2014

Omroep Zeeland, Cultuurimago beïnvloed door Bløf en Racoon, 13 september 2013

Nederlands Dagblad, Cultuurtrots vooral bij Noord-Hollanders, 11 september 2013

Adformatie, Herman Finkers sterkste culturele merk, 22 februari 2008

Adformatie, Marco Borasato sterkste culturele merk, 18 september 2006