Binnenlandse toerist geniet meest van Limburgse natuur, en liefst vanuit auto

Bron: persbericht Steden & Streken Merkenonderzoek 2023

Voor de Nederlander die in eigen land vakantie viert heeft Limburg verreweg het meest te bieden, blijkt uit het Steden-Streken-Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. De provincie steekt met kop en schouders boven de andere provincies uit als het gaat om de kwaliteit van het verblijf en de blije sfeer. Drenthe, Gelderland en Zeeland zijn, op afstand, de beste alternatieven voor een vakantie in Limburg.  De binnenlandse toerist geniet het liefst vanuit de auto van de Limburgse natuur, voorafgaand aan een gezellig horecabezoek. Aan het onderzoek deden sinds 2011 109.000 respondenten mee.

‘Wat betreft natuurschoon scoort Limburg vergelijkbaar met Drenthe en Gelderland. Wandelen en fietsen doet men het liefst in Gelderland. De ruigheid van de natuur wordt aan Drenthe zo gewaardeerd en aan Zeeland uiteraard de kust. Een fijne vakantie draait echter in de eerste plaats om sfeer en een kwalitatief verblijf en daarop scoort Limburg veruit het best. Van de Limburgse natuur geniet men het liefst tijdens een autorit’, verklaart merkadviseur Hendrik Beerda.

Aantrekkelijkste vakantieprovincies in 2023 (+ positie in 2022)

  1. (1) Limburg
  2. (3) Drenthe
  3. (4) Gelderland
  4. (2) Zeeland
  5. (6) Friesland
  6. (8) Overijssel
  7. (5) Noord-Brabant
  8. (7) Noord-Holland
  9. (10) Groningen
  10. (11) Utrecht
  11. (9) Zuid-Holland
  12. (12) Flevoland

Maastricht favoriete vakantiestad

De aantrekkelijkheid als vakantieprovincie heeft Limburg voor een belangrijk deel te danken aan haar hoofdstad. Maastricht wordt door de Nederlander ervaren als de meest dynamische en creatieve stad buiten de Randstad en de sympathiekste stad van het land. Na Amsterdam heeft Maastricht de mooiste architectuur en de beste horeca, volgens het Nederlandse publiek. Wat betreft de kwaliteit van het verblijf, maar vooral qua sfeer en het omringende landschap kan Amsterdam echter totaal niet tippen aan de Limburgse stad, blijkt uit het onderzoek. Als het om winkelplezier gaat, moet Maastricht twee steden voor laten gaan: Amsterdam en Rotterdam.

Middelburg op plaats twee

‘Opvallende nummer twee op de ranglijst van favoriete vakantiesteden is Middelburg. De hoofdstad van de kleinste provincie wordt gezien als de meest traditionele stad van Nederland, maar heeft verder geen uitgesproken profiel. Het vormt vooral een aantrekkelijke uitvalsbasis voor een vakantie aan de Zeeuwse kust en scoort relatief goed qua sfeer en architectuur. De stad zou zijn positie verder kunnen versterken als het toeristische aanbod sterker wordt geprofileerd. Het Zeeuws Museum en het middeleeuwse abdijcomplex waarin het museum is gevestigd, zijn nu zelfs onder de Zeeuwse bevolking weinig bekend, blijkt uit ander onderzoek. Door de twee iconen van de stad meer in de schijnwerpers te zetten, kan de stad nog aantrekkelijker worden voor de strandtoerist.’

Aantrekkelijkste vakantiesteden en -gemeenten in 2023 (+ positie in 2022)

  1. (1) Maastricht
  2. (3) Middelburg
  3. (6) Utrechtse Heuvelrug
  4. (4) Amsterdam
  5. (7) Den Haag 

Onderzoek onder 109.000 volwassen Nederlanders sinds 2011

Het Steden & Streken Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Utrecht ontwikkeld. Het onderzoek monitort de reputatie van de 100 grootste gemeenten en van alle Nederlandse streken en provincies. Sinds 2011 zijn 109.000 respondenten ondervraagd over de naamsbekendheid, waardering, binding, bezoekintentie, groeiverwachting en reputatie.  Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft dus geen opdrachtgever of andere belanghebbende.

sector Merkenonderzoek in de pers

MarketingTribune, Nederlander verkiest dierentuin boven pretpark, 6 december 2023

RTV Maastricht, 'Maastrichtse' cultuur belangrijk voor Limburg, 7 november 2023

Marketing Report, HEMA, Albert Heijn en Jumbo sterkste sponsormerken, 23 augustus 2023

MarketingTribune, Onderzoek: Anne Frank Huis heeft meeste merkkracht, 9 augustus 2023

RTL Nieuws, Helft Nederlanders vindt Pride (te) ruig, 2 augustus 2023

Omroep Gelderland, Er is nu officieel niets beter dan de 4Daagse, 15 juli 2023

MarketingTribune, Door Oekraïne-oorlog vergeten donateurs Afrika, 11 juli 2023

RTV Utrecht, FC Utrecht populairste club na top 3, 16 mei 2023

RetailTrends, De 100 sterkste retailmerken van Nederland, 20 april 2023

MarketingTribune, Nederlander kijkt meest uit naar Elfstedentocht, 28 oktober 2022

RetailTrends, 'Arrogant' Albert Heijn sterkste sponsormerk, 20 september 2022

RetailTrends, Is er nog toekomst voor de boekwinkel?, 17 augustus 2022

Dagblad van het Noorden, Reputatie Groningen bij gemiddelde Nederlander neemt af, 8 juni 2022

RTV Maastricht, Carnaval is sterkste cultuurmerk van Limburg, 13 juli 2021

Flevopost, Kracht cultuursector Flevoland groeit, 13 juli 2021