Waarde cultuursector nog nooit zo sterk gevoeld

Bron: persbericht Cultuursector Merkenonderzoek Nederland 2020

Juist in deze tijd waarin een bezoek aan een museum of theater even niet kan, missen we onze cultuurhuizen het meest. Vooral de drie grote muziektempels in Amsterdam Zuidoost worden node gemist. Maar naast de Ziggo Dome, Johan Cruijff ArenA en AFAS Live, geldt dit ook voor de Rotterdamse Ahoy en het Utrechtse TivoliVredenburg. Dit blijkt uit de 8e nationale editie van het Cultuursector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Buiten de Randstad kunnen we niet wachten om het Openluchtmuseum in Gelderland weer te bezoeken. Lees hier meer over het Cultuursector Merkenonderzoek.

Podia die we het liefst zo snel mogelijk weer open zien (gemiddelde Nederlander 18+ jaar)

  1. Ziggo Dome
  2. Rotterdam Ahoy
  3. Johan Cruijff ArenA
  4. AFAS Live
  5. TivoliVredenburg
  6. Het Concertgebouw
  7. Paradiso
  8. GelreDome
  9. Koninklijk Theater Carré
  10. AFAS Circustheater

Openluchtmuseum voor Gelderlander even belangrijk als het Van Gogh voor Noord-Hollander
Dat de passie voor cultuur zich zeker niet beperkt tot de Randstedelijke organisaties laten de onderzoeksresultaten ook zien. Zo is het draagvlak onder de Gelderse bevolking voor het Openluchtmuseum in Arnhem net zo sterk als dat van het Van Gogh Museum onder Noord-Hollanders. En Groningers houden net zo veel van De Oosterpoort als Zuid-Hollanders van Ahoy.

Favoriete podia, musea en monumenten per provincie (gemiddelde provinciebewoner 18+)

  • Drenthe: Kamp Westerbork, Openluchtmuseum Ellert en Brammert, Drents Museum
  • Flevoland: Aviodrome, Batavialand, Museum Schokland
  • Friesland: De Harmonie, De Lawei, Fries Museum
  • Gelderland: Nederlands Openluchtmuseum, Kröller-Müller Museum, Paleis Het Loo
  • Groningen: Martinitoren, MartiniPlaza, Groninger Museum
  • Limburg: MECC Maastricht, Kasteel Hoensbroek, Bonnefantenmuseum
  • Noord-Brabant: 013, Nationaal Monument Kamp Vught, Oorlogsmuseum Overloon
  • Noord-Holland: Anne Frank Huis, Rijksmuseum, Carré
  • Overijssel: Museum de Fundatie, Rijksmuseum Twenthe, Theaterhotel Almelo
  • Utrecht: Het Spoorwegmuseum, Domtoren, TivoliVredenburg
  • Zeeland: Deltapark Neeltje Jans, Watersnoodmuseum, Stoomtrein Goes-Borsele
  • Zuid-Holland: Rotterdam Ahoy, Luxor Theater Rotterdam, Naturalis

Kleinste musea en podia hebben een extreem loyale achterban
Dat ook de kleine cultuurhuizen een grote maatschappelijke waarde hebben, wordt ook duidelijk met onderzoekscijfers. Gemiddeld geeft het cultuurpubliek aan het bezochte museum of podium het rapportcijfer 8,4. Bij de kleinere cultuurhuizen ligt deze beoordeling vaak zelfs nog iets hoger, dankzij de speciale band die de bezoekers ermee hebben en de intieme sfeer. Het herhaalbezoek ligt bij deze organisaties dan ook op een bijzonder hoog niveau.

Onderzoek onder 3.450 respondenten
Het Cultuursector Merkenonderzoek is in 2006 met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld. Voor het onderzoek van 2020 zijn 3.450 respondenten in twee fasen ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van alle organisaties en professionals in de Nederlandse cultuursector onderzocht. Daarna is voor de 150 bekendste namen in detail navraag gedaan naar hun geholpen bekendheid, waardering, binding, merkpersoonlijkheid, merkprestatie, bezoek(intentie) en groeipotentie. Elk merk is op 40 factoren onderzocht.