André van Duin is de populairste cultuurmaker

André van Duin is onder het Nederlandse publiek de meest gewaardeerde artiest. Hij is zelfs populairder dan Marco Borsato en Guus Meeuwis. Onder de cultuurorganisaties behoudt het Anne Frank Huis de eerste positie. De afstand met het succesvolle Rijksmuseum wordt echter steeds kleiner. De VVV Cadeaubon is het sterkste merk onder de culturele tegoedbonnen. Dit blijkt uit het tweejaarlijkse Cultuursector Merkenonderzoek door Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 3.000 Nederlanders. Lees hier meer over het Cultuursector Merkenonderzoek

Vijftig jaar na zijn start als artiest is André van Duin onverminderd populair onder de Nederlandse bevolking. Zijn imago is in de afgelopen jaren zelfs nog iets sterker geworden waardoor hij sterren als Marco Borsato en Guus Meeuwis achter zich laat. Meeuwis was bij het laatste onderzoek in 2012 nog de artiest met de sterkste naam. De top van de ranglijst van populairste artiesten is al jaren redelijk stabiel. Nieuwkomer is Joop van den Ende met zijn bedrijf dat musicals en theatershows produceert.

Top-10 cultuurmakers met de sterkste reputatie

  1. André van Duin 
  2. Marco Borsato
  3. Guus Meeuwis
  4. Ilse de Lange
  5. Herman Finkers
  6. André Rieu
  7. Paul de Leeuw
  8. Joop van den Ende Theaterproducties
  9. Golden Earring
  10. Bløf

Herman van Veen en Boudewijn de Groot zijn uit de gratie
Terwijl Herman van Veen in 2012 nog een hoge notering had op de ranglijst van sterkste cultuurmerken, lijkt de Nederlandse bevolking hem nu bijna te zijn vergeten. Samen met een andere oudgediende, Boudewijn de Groot, is hij in 2014 niet meer op de ranglijst te vinden. Ook een aantal jongere cultuurmakers met een hoge notering in 2012, waaronder Isa Hoes en Jeroen van Koningsbrugge, zijn in korte tijd onzichtbaar geworden als cultuurmaker.

Musea klimmen uit het dal; Rijksmuseum en Paleis Het Loo zijn de sterkste stijgers
In de afgelopen twee jaar is de positie van de Nederlandse musea fors versterkt. ‘De uiterst succesvolle heropening van het Rijksmuseum heeft het algemene imago van de museumsector goed gedaan. Ook is het voor de sector goed dat de negatieve berichten uit politiek Den Haag zijn verstomd. In 2012 liepen vooral de musea veel imagoschade op door geluiden uit de politiek dat cultuur een geld verslindende, linkse hobby zou zijn’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda. Opvallend is het grote aantal musea en tentoonstellingaanbieders in de top 10 van sterkste cultuuraanbieders. Paleis Het Loo in Apeldoorn is er zelfs in geslaagd om vanuit het niets in één klap in de top 10 te belanden dankzij de succesvolle inhuldigingstentoonstelling van 2013.

Top-10 cultuuraanbieders met de sterkste reputatie

  1. Anne Frank Huis
  2. Rijksmuseum Amsterdam
  3. Pathé
  4. Ahoy Rotterdam
  5. Madame Tussauds Amsterdam
  6. Van Gogh Museum
  7. Het Spoorwegmuseum
  8. Paleis Het Loo
  9. Amsterdam ArenA
  10. Nederlands Openluchtmuseum

Het is oorlog in de podiumsector
Het merkenonderzoek laat zien dat de concurrentie in de podiumsector op dit moment moordend is. Hoewel Ahoy Rotterdam de eerste positie behoudt, is de lijst van sterkste podiummerken verder fors in beweging. Grote concertlocaties als de Amsterdam ArenA, nieuwkomer Ziggo Dome en de GelreDome domineren de top. Ook de theatersector is in beweging met een forse reputatiestijging voor het DeLaMar en de toetreding tot de nationale concurrentiestrijd door Stadsschouwburg Utrecht en het Apeldoornse Orpheus. Oude, vertrouwde namen als het Concertgebouw, Luxor Theater Rotterdam, Stadsschouwburg Amsterdam en Melkweg verliezen echter terrein.

VVV Cadeaubon is een sterker merk dan de cultuurmakers en -aanbieders
Met het onderzoek zijn in 2014 voor het eerst ook de tegoedbonnen in de cultuursector gemeten. De VVV Cadeaubon blijkt een uitzonderlijk sterk merk te zijn. ‘Omdat de VVV Cadeaubon niet alleen voor tickets voor cultuurbezoek kan worden ingewisseld, maar voor allerlei cadeautjes is deze bon erg populair. Vrijwel iedereen kent de VVV Cadeaubon en het gevoel van waardering en binding zijn sterk ontwikkeld. Als merk blijkt de VVV Cadeaubon zelfs krachtiger te zijn dan alle andere merken in de Nederlandse cultuursector’, vertelt Beerda. De Nationale Bioscoopbon staat weliswaar ook in de culturele top 150 maar is veel minder sterk dan de VVV-bon. Andere culturele tegoedbonnen, zoals de Podium Cadeaukaart zijn bij het brede publiek niet bekend. De Museumkaart en CJP zijn de enige kortingsregelingen die een sterke naam hebben in de cultuursector. Onder jongeren is CJP een ijzersterk merk.

Onderzoek onder 3000 respondenten
Voor het onderzoek zijn 3.000 respondenten in twee fases ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van de duizenden merken in de cultuursector onderzocht. Daarna is voor de 150 bekendste merken in detail navraag gedaan naar het maatschappelijk draagvlak en het merkimago. Met het onderzoek zijn de reputatie van alle Nederlandse acteurs, architecten, bioscopen, cabaretiers, cadeaubonnen, choreografen, concertseries, cultuurprijzen, dansers, dansgezelschappen, festivals, kortingsregelingen, kunstenaars, musea, monumenten, musici, muziekgezelschappen, ontwerpers, operagezelschappen, podia, regisseurs, theatergezelschappen en zangers gemeten.

Cultuursector Merkenonderzoek Nederland in de pers
Nederlands Dagblad, André van Duin is Nederlands populairste artiest, 11 maart 2014
Recron, VVV Cadeaubon sterkste cultureel merk, 28 maart 2014
Nu.nl, Guus Meeuwis is sterkste cultuurmerk, 13 maart 2012
Molblog, Top 10 sterkste cultuurmerken van Nederland, 31 maart 2010
Communicatie, Herman Finkers sterkste culturele merk, 22 februari 2008
Molblog, Marco Borasato sterkste culturele merk, 18 september 2006